Lang leve spellingsfouten

Who gives a fuck ik kom daar nooit!Mensen die spelfouten aanwijzen en mensen die spelfouten aanwijzen en daarachteraan ook nog stommerd zeggen, ik snap ze niet. Voor het stommerdgedeelte kan ik nog wel enig begrip opbrengen.  Maar dat mensen zich soms werkelijk dood kunnen ergeren aan een T teveel of een N te weinig, nooit gesnapt. Voor mij is dat hetzelfde als lekker eten en dan gaan zeiken om een krasje op het bord. Je droomauto niet kopen omdat je de cd-speler niet mooi vindt. Het uitmaken omdat je een dagje op jezelf wilt zijn.

Je hesrens bergijpen deze teskt zodner een eknel prolbeem en vidnen jou ook een zeikedr! Taal is een middel, kunstmatig en boven alles toch vooral bedoelt om gedachtes over te brengen. “Hebben mensen de tekst überhaupt gelezen?” Denk ik altijd wanneer ik zo’n taalnazi zie zeiken over spelfouten.

“Maar het komt zo dom over!” Zeggen sommigen dan. Ik vind het juist intelligent en creatief overkomen. Want denk je nu werkelijk dat Da Vinci, Mozart en Albert Einstein ooit zo ver waren gekomen als ze zich braaf aan de kleinburgerlijke regels der spelling hadden gehouden? NEEN! Nieuwe wegen maak je niet met oude landkaarten.

“Maar het leidt zo af!” Het leidt alleen af omdat ze je ooit op school hebben gebrainwasht met de gedachte dat het van levensbelang is dat Hij word een T op het einde heeft, maar word jij niet. “Kijk maar naar het werkwoord gaan als je het even niet meer weet!” Zeggen ze er dan ook nog bij. Ik kijk liever naar de inhoud Thank you very much!

“Maar dan zie je het verschil niet meer tussen meervoud en enkelvoud! Verleden tijd of bijvoeglijk naamwoord” Als je aan de tekst zelf niet kan zien of iets enkelvoud of meervoud is dan heeft je schrijfsel grotere problemen dan enkel wat spellingsfouten. En nogmaals, lees je de tekst eigenlijk wel? Of scan je alleen de letters op zoek naar een dissidente T?

Overigens is er een groep mensen nog erger dan de spelnazi’s en dat zijn mensen die deze titel lezen en dan zeggen: “Sorry hoor, maar het moet zijn spelfout en niet spellingsfout!”
Sterf zeikerd sterf!

Also Harald Doornbos.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Lang leve spellingsfouten

  1. Arie zegt:

    Helemaal mee eens! Een heleboel mensen zijn ook nog eens dyslectisch of wonen minder lang in Nederland maar hebben een iq die velen malen hoger ligt dan die van een gemiddelde Nederlander.

    Persoonlijk heb ik een bouwkundige opleiding gevolgd en kom je vrijwel alleen maar mensen tegen die moeite hebben met taal maar geloof me deze mensen zijn velen malen beter in wiskunde dan de taalknobbels die hun hersentjes alleen maar vol stampen met regeltjes die door de mens verzonnen zijn; het is uiteraard reuze handig. Maar stampwerk maakt iemand niet intelligent. De werking of logica van iets begrijpen wel.

    Het is mij juist opgevallen dat het de laag geschoolde zijn die meteen roepen dat een ander dom is en waarschijnlijk geen middelbare school heeft gevolg. Dan nu het meest grappige! negen van de tien keer maken dezelfde zeikerds zelf de meest afschuwelijke taal en spelfouten zonder zich dit te realiseren! Ik kan je veronderstellen dat je op dat moment velen malen dommer overkomt.

    Daarnaast wil ik daar wel aan toevoegen dat ik het wel een uitzondering vind wanneer er spel en/of taalfouten in de krant/boeken/rapport staan, op dat moment ben ik wel van mening dat ieder taal/spelfout een blamage is. Maar dat is omdat je dan gewoon niet professioneel overkomt.

    Aan alle idioten die lopen te mieren over taal en spelfouten: Zelfs bij een hoge functie op kantoor, waar dan ook! laat je een rapport door tien verschillende collega’s lezen die jouw werk doornemen om taal en spelfouten. And guess what?! iedereen maakt dan fouten, maakt niet uit wie van directeur tot de stagiair. Bij belangrijke documenten vragen de slimmeriken dan ook aan zijn collega’s of zij het even willen doornemen…..Want niemand beheerst de Nederlandse taal 100%…

    Groetjuuuuhs (oowjee een taalfout)

  2. BiG_G zegt:

    wad raar dad je selv hed artiekol ijgeluk med soweinig vauten sgreivd ofuriguns ik hat wel eenigu moeitu med hed leesen van di eenuh sin een sin die nied klopd vald meeztal diereckt op hed iritiird menzen die veel leesen wand het remd af in znelhijt hed is ook nied versorcht wand je kan dan ook meteen de chramaatiekarechels ooverboort choojen om maar te sweijgen oofer interpunktie

  3. Breinbrouwsels zegt:

    Een spelvautepliessie dawawa

  4. Hallo Freek, leuk stukje. Ik werd ooit op Twitter lastiggevallen door een kat met een snorretje. Ik had ‘spellingscontrole’ getwitterd, en dat was fout. Taalnazi heette het dier. Da’s dan wel weer eerlijk. Ik heb daar toen wat over geschreven: Eén taalnasi, sambal bij?

    Voor wie het leuk vindt: http://so3riquet.blogspot.com/2011/05/een-taalnasi-sambal-bij_31.html

    Groeten,

    -Remy

  5. michaeldevos zegt:

    Sterft, gij taalproletariërs aller landen, of vereenigt u!

  6. ZijalleenisZij zegt:

    Heel leuk stukje !!

  7. Helez zegt:

    Er is er een groep mensen nog erger dan zij die de titel lezen en dan zeggen: “Sorry hoor, maar het moet zijn spelfout en niet spellingsfout!”, en dat zijn mensen die zeiken over mensen die over spelfouten zeiken.

    🙂

  8. Helez zegt:

    Mensen die smileys gebruiken, die zijn pas erg!

  9. Gea zegt:

    Als het je echt niets zou kunnen schelen, waarom typ je dan wel grotendeels correct? Ik vind het een beetje makkelijk dat je spelfouten goedkeurt, alleen maar omdat jij ze zelf maakt. Natuurlijk, een foutloos geschreven tekst met oninteressante inhoud wil niemand lezen, maar doen alsof spelling er niet toe doet, is een beetje simplistisch gesteld.

    • Daar heb je ook wel een punt Gea.
      Maar soms moet je dingen een beetje simpel houden om een punt te maken. Taal hoort mijns inziens simpel te zijn en de mens te dienen. Ons Nederlands is niet simpel en zorgt ervoor dat mensen onnodig veel tijd verspillen met het leren van regeltjes. Ik moedig trouwens niemand aan om expres taalfouten te maken hoor!

      Ik maak spelfouten en ik zie ze niet of te laat en mensen gaan daar dan weer over zeiken en daar heb ik dan weer een schurfthekel aan. That’s all.

  10. Johan zegt:

    In de zomer heeft mijn vrouw altijd last van een koutje. Zij meer als mij dan ik in juni.
    Zei zij: “Vorig jaar ook al”.
    Toen vroeg ik: “Wat, ga je het doen?”
    Het beest eet veel. Maar minder als mei. Ook in juni.
    Bijna even veel als mijn buren: vaak zie ik hun eten in de tuin.
    Ik vroeg mijn buurman al: wat kan je opeten, een krokodil of een croque-monsieur?
    En daarna: hoe veilig rijdt je auto?
    Hij snapte er niets van…. dus toen schreef ik het volgende op:
    In de zomer heeft mijn vrouw altijd last van een kauwtje. Zij meer als mei komt. Dan ik, in juni!
    Zij zei: “Vorig jaar ook al”.
    Toen vroeg ik: “Wat ga je het doen?”
    Het beest eet veel. Maar minder dan ik. Ook in juni.
    Bijna even veel als mijn buren: vaak zie ik hen eten in de tuin.
    Ik vroeg mijn buurman al: wat kun je opeten, een krokodil of een croque-monsieur?
    En daarna: hoe veilig rijd je auto?
    En toen snapte hij het. Kwestie van juiste spelling.

  11. hminkema zegt:

    Zeven keer drie is ongeveer twintig. Niet zeiken, cijfernazi, het gaat om het idee.

Geef een reactie

